SIKÇA SORULAN SORULAR
Elektrikli araçlar, şarj edilebilmeleri için özel şarj cihazlarına veya normal ev prizlerine ihtiyaç duyarlar. Şarj etmek için şu adımları takip edebilirsiniz:
a) Elektrikli aracınızın şarj seviyesini kontrol edin.
b) Elektrikli aracınızın şarj kablosunu şarj cihazına veya prizlere bağlayın.
c) Şarjı RFID kart veya mobil uygulama ile başlatın.
d) Şarj işlemi tamamlanana kadar bekleyin.
e) Elektrikli aracınızın şarj kablosunu çıkartın.
Elektrikli araçların şarj süresi, araç modeline, batarya kapasitesine ve kullanılan şarj cihazına göre değişebilir. Hızlı şarj cihazları, aracın bataryasını daha kısa sürede doldurabilirken, normal ev prizleri daha uzun süreler gerektirebilir.
Elektrikli araçlar evde şarj edilebilir. Elektrikli araçlar için özel şarj cihazları veya normal ev prizleri kullanılabilir. Ancak, ev prizleri genellikle daha düşük güç sağladığı için şarj süresi daha uzun olabilir. Ayrıca, evin elektrik tesisatının kapasitesi de önemlidir. Eğer evin elektrik tesisatı yetersizse, özel bir elektrik hattı çekilmesi gerekebilir. Bu nedenle, elektrikli araç sahipleri, evde şarj işlemi yapmadan önce elektrik tesisatlarını kontrol etmeli ve gerekli önlemleri almalıdır.
Elektrikli araçlar, alternatif akım yöntemini kullanan AC tipi şarj üniteleri veya doğru akımı kullanan DC tipi şarj üniteleri ile şarj edilebiliyor. Tesla hariç hemen hemen bütün elektrikli araçlar, bataryalarını AC yani yavaş şarj istasyonları aracılığıyla doldurabiliyor. DC yani hızlı şarj istasyonu ile ülkemizde elektrikli araç bataryası doldurmak için AC’den gelen akımı DC’ye çeviren bir dönüştürücüye ihtiyaç duyulmaktadır.
Klasik otoban kullanımlarında elektrikli otomobiller 100 km'de ortalama 18 kW elektrik tüketir. Batarya Kapasitesi 50 kW olan araç kaç km gider? Ortalama bir aracın 100 km'de 18 kW elektrik tükettiğini varsayarsak 50 kW batarya kapasitesine sahip araç ortalama 250-300 km yol kat edecektir.
Elektrikli araçların batarya kapasiteleri, menzilleri ve şarj olma süreleri modelden modele farklılık göstermektedir. Aşağıda bazı popüler modellerin özelliklerini listelenmiştir:
MARKA | MODEL | BATARYA KAPASİTELERİ | MENZİLLERİ | ŞARJ OLMA SÜRELERİ |
---|---|---|---|---|
TOGG | C-SUV | 80 kWh | 300+ km | 30 dakikada %80 |
B-SUV | 50 kWh | 240+ km | 30 dakikada %80 | |
Sedan | 50 kWh | 300+ km | 30 dakikada %80 | |
Renault | ZOE | 52 kWh | 395 km(WLTP) | 30 dakikada %80 |
Twizy | 6.1 kWh | 100 km | 3.5 saatte %100 | |
Hyundai | Kona Electric | 64 kWh | 484 km(WLTP) |
75 dakikada %80 (100 kW DC hızlı şarj) |
Ioniq Electric | 38.3 kWh | 311 km(WLTP) |
54 dakikada %80 (100 kW DC hızlı şarj) |
|
TESLA | ModelS | 100 kWh | 610 km(WLTP) |
45 dakikada %80 (250 kW Supercharger) |
ModelX | 100 kWh | 547 km(WLTP) |
45 dakikada %80 (250 kW Supercharger) |
|
>Model3 | 82 kWh | 614 km(WLTP) |
30 dakikada %80 (250 kW Supercharger) |
|
ModelY | 82 kWh | 505 km(WLTP) |
30 dakikada %80 (250 kW Supercharger) |
|
Volkswagen | ID.3 | 58 kWh | 420 km(WLTP) |
38 dakikada %80 (100 kW DC hızlı şarj) |
ID.4 | 77 kWh | 522 km(WLTP) |
38 dakikada %80 (125 kW DC hızlı şarj) |
|
Nissan | Leaf | 40 kWh - 62 kWh | 270 km - 385 km |
40 dakikada %80 (DC hızlı şarj) |
BMW | i3 | 42.2 kWh |
Değişken (WLTP:285-310 km) |
40 dakikada %80 (DC hızlı şarj) |
KIA | Niro Electric | 64 kWh |
Değişken (WLTP:450-485 km) |
54 dakikada %80 (DC hızlı şarj) |
Not: Menzil ve şarj süreleri, kullanım koşulları ve sürüş tarzına göre değişebilir. Yukarıdaki bilgiler sadece genel bir fikir vermek için verilmiştir.
a) Batarya kapasitesi,
b) Araçta bulunan AC’yi DC’ye dönüştüren cihazın kapasitesi,
c) Bataryaların şarj durumu,
d) Dış ortam sıcaklığı,
e) Aracın en yüksek şarj oranı